Försäljningsvillkor
Inledande bestämmelser
1. Tillämplighet
Nordic Mobility AB, Solna Business Park, Svetsarvägen 15, 2tr, 171 41 Solna, org.nr. 559524-0432, (”Nordic Mobility”) Allmänna Försäljningsvillkor – Företag gäller för leverans av produkt och tjänst till kund.
Särskilda bestämmelser för leverans av produkt och tjänst återfinns under respektive rubrik nedan. Vidare återfinns allmänna bestämmelser under särskild rubrik tillämpliga på samtliga leveranser.
Dessa Allmänna Försäljningsvillkor gäller i tillämpliga delar på alla beställningar som görs av kunder i utövandet av deras yrke eller verksamhet och leverans av produkter och/eller tjänster av Nordic Mobility om inget annat avtalats. Dessa Allmänna Försäljningsvillkor ska tillsammans med tillämpliga beställningar eller specifika villkor som hänvisar till dessa, hädanefter kallas ”Avtalet”.
Särskilda bestämmelser för leverans av produkt
2. Produktinformation
Varorna som presenteras på Nordic Mobilitys webbsida utgör Nordic Mobilitys ordinarie sortiment. Vid eventuell skillnad mellan villkor, produktinformation eller priser angivna på Nordic Mobilitys webbsida och i övriga publikationer har informationen på webbsidan företräde.
3. Priser och frakt
Aktuella priser på produkter lämnas på Nordic Mobilitys webbsida som uppdateras i realtid. Priserna anges i SEK, exklusive moms och andra eventuella tillkommande skatter och avgifter hänförliga till produkterna. Kostnad för frakt tillkommer vid beställning av tunga varor som t.ex. etiketter eller order under 5 000 kr. Nordic Mobility äger rätt att ändra priserna utan föregående avisering. På webbsidan angivet pris gäller om inget annat särskilt överenskommits.
Nordic Mobilitys priser på importprodukter som inte utgör standardlagervaror är baserade på vid fakturadatum gällande valutakurser. Vid beställningens mottagande anges ett preliminärt försäljningspris baserat på vid beställningstillfället gällande valutakurs. Vid fakturering kan priset komma att justeras i enlighet med för dagen gällande valutakurs och fastställs av Nordic Mobility.
Frakt tillkommer på samtliga leveranser under 5 000 kr. Den totala fraktkostnaden räknas ut vid fakturering av ordern då det framgår vad försändelsen väger, om försändelsen är skrymmande, om försändelsen måste levereras på pall eller om den omfattar flera kollin. Ej utlösta paket debiteras en avgift.
4. Betalningsvillkor och säkerhet
Betalning kan erläggas genom betalning med kreditkort eller genom faktura. Fakturering sker efter särskild kreditprövning.
Faktura ska betalas så att fakturabeloppet finns tillgängligt på Nordic Mobilitys bankkonto senast fjorton (14) dagar från fakturadatum (”Förfallodagen”). Vid försenad betalning har Nordic Mobility rätt att ta ut dröjsmålsränta enligt räntelagen samt lagstadgad påminnelseavgift och inkassoavgift, innefattande indrivningskostnader.
Nordic Mobility tar ut en faktureringsavgift per faktura om kunden begär pappersfaktura. Felaktigheter i en faktura från Nordic Mobility måste reklameras senast på förfallodagen. Om reklamation inte gjorts i tid kan felaktigheten inte göras gällande mot Nordic Mobility.
Produkterna förblir Nordic Mobilitys egendom till dess full betalning erlagts.
Om det finns skäligt tvivel avseende kundens betalningsförmåga, har Nordic Mobility rätt att förkorta kredittiden (Förfallodagen), kräva förskottsbetalning eller annan säkerhet för framtida leveranser.
5. Beställning och orderbekräftelse
Genom att genomföra ett köp hos Nordic Mobility accepterar kunden dessa Allmänna Försäljningsvillkor. Genom att acceptera villkoren förbinder sig kunden att följa villkoren i sin helhet.
Vid orderläggning skickas en mottagningsbekräftelse via e-post. Denna mottagningsbekräftelse utgör information om innehållet i beställningen. I samband med att ordern expedieras från Nordic Mobilitys lager, erhåller kunden via e-post en orderbekräftelse. Bindande avtal mellan parterna kommer till stånd vid orderbekräftelse till kunden, dock är kunden bunden av sin order efter orderläggning.
6. Leverans
Leverans sker inom Sverige och av Nordic Mobility anlitad transportör eller budfirma med leveransvillkor: Fritt Nordic Mobilitys lager enligt Incoterms® 2020. Risken för leveransen går över på kunden när produkten lämnats av Nordic Mobility till transportör.
Nordic Mobility bär inte något som helst ansvar för leveransförsening, oavsett om förseningen beror på försening hos transportör, försening eller restnotering hos produkttillverkaren eller annat förhållande.
Nordic Mobility har rätt att vägra leverans och neka beställningar till vissa geografiska destinationer om Nordic Mobility anser det nödvändigt, till exempel om särskilda bestämmelser gäller för sådana destinationer.
7. Återköp
All försäljning är slutgiltig. Som kommersiell part ansvarar du själv för att säkerställa att den produkt du beställer är korrekt, även när säljaren har föreslagit produkter.
8. Transportskador
Kunden ska vid mottagandet kontrollera de levererade produkterna. Transportskada ska anmälas till transportör samt till Nordic Mobility, företrädesvis via Mitt Konto - Orderhistorik. Transportskador ska anmälas på ankomstdagen av leveransen men dolda transportskador som inte upptäckts eller borde ha upptäckts vid leveransen, ska reklameras så snart det kan ske och under alla förhållanden inom en vecka från mottagandet av leveransen.
Transportskador ska dokumenteras med fotografier som tydligt visar skador på innehållet, förpackningens skick, eventuella skador på det stötdämpande inneremballaget och fraktsedeln. Allt emballage måste sparas till dess att reklamationsärendet är avslutat.
Om kund inte reklamerar transportskadan i enlighet med dessa Allmänna Försäljningsvillkor förlorar kunden rätten att göra gällande anspråk för transportskadan
9. Reklamation
Kunden ska vid mottagandet kontrollera produkten/leveransen. För att få åberopa att en produkt/leverans är felaktig ska kund omedelbart efter det att denne upptäckt felet reklamera felet till Nordic Mobility, dock senast 10 dagar från fakturadatum samt på visst angivet sätt returnera produkten.
Vid reklamation ska kund kontakta Nordic Mobility, företrädesvis via Mitt Konto/Orderhistorik på Nordic Mobilitys webbsida och skapa ett ärende. Ärendenumret är giltigt under 14 dagar under vilken tid produkten ska vara i Nordic Mobilitys ägo. Nordic Mobility skickar en förbetald fraktsedel till kunden som ska användas vid retur. Vidare ska ordernummer, faktura och uppgift om giltigt ärendenummer jämte en detaljerad redogörelse av felet medfölja produkten. Vid felaktig reklamation har Nordic Mobility rätt att återsända produkten till kunden och att ta ut fraktavgift. Returer ska återsändas väl förpackade i godkänt emballage (t ex brun wellpappkartong). Kunden står risken för produkten vid transport. Eventuella transportskador till följd av bristfällig emballering debiteras kund. Nordic Mobility förbehåller sig rätt till produktkontroll av produkten samt debitering av testavgift om produkten inte skulle vara felaktig och reklamationen därmed inte accepteras.
10. Garanti
Garantier på produkter lämnas av produkternas respektive tillverkare. Nordic Mobility lämnar inga ytterligare garantier utöver respektive tillverkares specificerade garantivillkor.
11. Ansvar
Föreligger fel som Nordic Mobility ansvarar för åtar sig Nordic Mobility att, efter eget val, avhjälpa felet genom reparation, omleverans eller återbetalning av köpeskillingen. Nordic Mobility har rätt att hänvisa kund direkt till respektive tillverkare eller till av tillverkaren anvisad serviceverkstad för felets åtgärdande. Ytterligare rättigheter för kund kan följa av respektive tillverkares egna till slutkund riktade garantier.
Nordic Mobility är inte ansvarig för produkters kompatibilitet med andra produkter i Nordic Mobilitys sortiment eller med kundens befintliga utrustning, om inte annat uttryckligen angetts av Nordic Mobility eller framgår av produktvillkor som tillhandahållits av Nordic Mobility.
Nordic Mobilitys ansvar vid fel i produkt är begränsat till vad som anges ovan och kunden kan inte rikta ytterligare anspråk mot Nordic Mobility med anledning av fel. Nordic Mobility ansvarar under inga omständigheter för indirekta skador eller följdskador, såsom produktionsbortfall eller utebliven vinst, eller andra skador till följd av omöjlighet eller svårighet att använda datorer eller information, eller för förlust av data.
Det totala ansvar som kan uppkomma för Nordic Mobility gentemot kund (inklusive ansvar för handlingar eller underlåtenhet av Nordic Mobilitys anställda, representanter eller underleverantörer samt ansvar relaterat till prisavdrag, omleverans eller liknande) är begränsat till det totala pris som betalats av kunden för produkter och/eller tjänster under den senaste tolv (12) månadsperioden.
12. Teknisk support
För teknisk support och användarstöd, har Nordic Mobility rätt att hänvisa kunden till respektive produkttillverkare samt, i förekommande fall, till tredjepartföretags betalsupport. Nordic Mobility bistår med kontaktvägar eller initial felsökning. Telefonnummer till respektive tillverkare/leverantör anges på respektive produkttillverkare webplats. Observera att supporten kan vara på engelska för vissa tillverkare och att i vissa fall ges support endast via e-post och hemsidor.
13. Särskilda villkor för programvaror
All programvara som finns tillgänglig för att hämtas från Nordic Mobilitys webbsida är upphovsrättsligt skyddade verk från respektive tillverkare. Vid köp av nyttjanderätt och/eller licens till programvara gäller respektive tillverkares eller licensgivares villkor. Villkoren kan medfölja eller vara en del av beställningsprocessen eller ingå i programvaran. Med anledning av ovanstående accepterar Nordic Mobility inget ansvar för försäljning av programvara, innefattande, men inte begränsat till, garanti rörande lämplighet eller immateriella rättigheter.
14. Särskilt för molntjänster
Vid köp av molntjänster hänvisar Nordic Mobility kunden till respektive rättighetsägares onlineprenumerationsavtal eller respektive rättighetsägares villkor för specifikt beställd produkt eller tjänst.
Särskilda bestämmelser för leverans av tjänst
15. Omfattning och genomförande
Nordic Mobility ska utföra den överenskomna tjänsten (” Tjänsten”) på ett fackmannamässigt sätt och med för ändamålet kvalificerade personer.
Nordic Mobility får anlita underleverantör för utförande av Tjänsten. Om Nordic Mobility anlitar underleverantör ansvarar Nordic Mobility för såväl Nordic Mobilitys som underleverantörens arbete.
Kunden ska ge Nordic Mobility tillgång till all information och allt underlag som krävs för att Nordic Mobility ska kunna utföra och leverera Tjänsten i enlighet med avtalet. Om Tjänsten ska utföras i kundens lokaler ska Nordic Mobility få tillgång till lokalerna i den utsträckning som krävs för att kunna utföra Tjänsten.
16. Ersättning m.m.
Nordic Mobility har rätt till ersättning enligt Nordic Mobilitys vid var tid gällande prislista. Om Parterna har avtalat om annat pris än vid var tid gällande prislista har Nordic Mobility rätt att en gång per kalenderår justera avtalade priser i enlighet med förändringar i Arbetskostnadsindex (AKI) kod J (Informations- och kommunikationsbolag).
Nordic Mobilitys ersättning anges exklusive moms och andra eventuella tillkommande skatter och avgifter hänförliga till Tjänsten.
Nordic Mobility har rätt till ersättning för utlägg enligt vad som överenskommits mellan parterna.
Nordic Mobility utför Tjänsten under ordinarie arbetstider enligt vid var tid gällande prislista. Nordic Mobility har rätt till ersättning för arbete utanför ordinarie arbetstid enligt vid var tid gällande prislista.
17. Betalningsvillkor och säkerhet
Betalning sker mot faktura efter en granskning av kundens kreditvärdighet. Betalning kan även erläggas genom finansiering via någon av Nordic Mobilitys samarbetspartners för finansiering.
Faktura ska betalas så att fakturabeloppet finns tillgängligt på Nordic Mobilitys bankkonto senast fjorton (14) dagar från fakturadag (”Förfallodagen”). Vid försenad betalning har Nordic Mobility rätt att ta ut dröjsmålsränta enligt räntelagen samt lagstadgad påminnelseavgift och inkassoavgift, innefattande indrivningskostnader.
Nordic Mobility tar ut en faktureringsavgift per faktura om kunden begär pappersfaktura. Felaktigheter i en faktura från Nordic Mobility måste reklameras senast på förfallodagen. Om reklamation inte gjorts i tid kan felaktigheten inte göras gällande mot Nordic Mobility.
Om det finns skäligt tvivel avseende kundens betalningsförmåga har Nordic Mobility rätt att förkorta kredittiden (Förfallodagen), kräva förskottsbetalning eller kräva annan säkerhet för utförandet av Tjänsten
18. Beställning och orderbekräftelse
Genom att beställa Tjänsten accepterar kunden dessa Allmänna Försäljningsvillkor. Genom att acceptera villkoren förbinder sig kunden att följa villkoren i sin helhet
Bindande avtal kommer till stånd vid Nordic Mobility’s orderbekräftelse till kunden.
19. Ansvar
Föreligger fel i Tjänsten som Nordic Mobility ansvarar för åtar sig Nordic Mobility att, efter eget val, avhjälpa felet genom reparation eller omleverans, förutsatt att reklamation har skett i enlighet med vad som anges i Avtalet. Om Nordic Mobility väljer att inte avhjälpa felet eller att genomföra en omleverans har kunden rätt till skäligt avdrag på ersättningen för det utförda arbetet.
Nordic Mobility ansvarar inte för fel som beror på hårdvara, programvara eller annan utrustning som inte tillhandahållits av Nordic Mobility. Om Tjänsten består i rådgivning är Nordic Mobilitys ansvar begränsat till sådan rådgivning baserad på den information som kunden tillhandahållit. Nordic Mobility tar inget ansvar för de beslut som kunden fattar mot bakgrund av den tillhandahållna rådgivningen.
Det totala ansvar som kan uppkomma för Nordic Mobility gentemot kund (inklusive ansvar för handlingar eller underlåtenhet av Nordic Mobilitys anställda, representanter eller underleverantörer samt ansvar relaterat till prisavdrag, omleverans eller liknande) är begränsat till det totala pris som betalats av kunden för Tjänsten den senaste sex (6) månadsperioden.
Nordic Mobility ansvarar under inga omständigheter för (i) indirekta skador eller följdskador, såsom produktionsbortfall, utebliven vinst eller andra liknande indirekta skador, eller (ii) förlust av data.
Ansvarsbegränsningarna under denna punkt gäller inte vid personskada eller om Nordic Mobility eller dess representant har handlat med uppsåt eller grov vårdslöshet.
Kunden ansvarar för att skriftligen informera Nordic Mobility om alla förändringar som kunden själv eller med hjälp av annan gör i kundens IT-miljö om förändringen kan påverka den Tjänst eller funktioner som Nordic Mobility levererar. Nordic Mobility ansvarar inte för fel som uppkommer på grund av att sådana förändringar inte meddelats Nordic Mobility enligt ovan.
20. Reklamation
Kunden förlorar sin rätt att framställa ersättningsanspråk om inte reklamation har skett skriftligen utan dröjsmål, dock senast tre (3) månader efter att den specifika Tjänsten utförts.
21. Immateriella rättigheter
Kunden erhåller äganderätten till samtliga immateriella rättigheter som vid Tjänstens utförande skapas särskilt av Nordic Mobility för kundens räkning. Om inte annat skriftligen avtalats, erhåller Nordic Mobility en icke-exklusiv licens, utan begränsning i tid, till alla immateriella rättigheter som skapas av Nordic Mobility för kundens räkning.
Kunden erhåller inte några immateriella rättigheter relaterade till Tjänsten som tillhör Nordic Mobility eller tredje man utöver vad som anges ovan. Kunden har inte heller rätt att ändra någon immateriell rättighet som tillhör Nordic Mobility eller tredje man. För dessa immateriella rättigheter gäller istället de villkor som innehavaren av den aktuella immateriella rättigheten vid var tid tillämpar.
Nordic Mobility är skyldig att meddela kunden det krävs någon ytterligare licens eller nyttjanderätt för Tjänstens nyttjande utöver vad som framgår av Avtalet
Kundens rätt att nyttja resultatet av Tjänsten efter uppsägning förutsätter att kunden fullgjort sin betalningsskyldighet.
22. Intrång i immateriella rättigheter
Om kunden tillhandahåller immateriella rättigheter under Avtalet garanteras att kunden innehar de rättigheter eller inhämtar de godkännanden som krävs för utförandet av Tjänsten enligt Avtalet.
Nordic Mobility garanterar att Tjänsten som utförs av Nordic Mobility och de immateriella rättigheter som Nordic Mobility skapar eller tillhandahåller enligt avtalet (med undantag för tredjepartstjänster eller -produkter från Nordic Mobilitys leverantörer), såvitt Nordic Mobility känner till, inte gör intrång i tredje mans tillkommande rätt.
Kunden ska utan dröjsmål skriftligen meddela Nordic Mobility avseende krav från tredje man angående intrång i immateriell rättighet på grund av kundens nyttjande av Tjänsten.
Vid ett påstående om intrång, för vilket Nordic Mobility ansvarar (dvs. inte ett intrång på grund av modifiering av kunden eller avseende tredjepartsprodukter eller liknande intrång), ska Nordic Mobility ha rätt att på egen bekostnad överta tvisten och föra talan för kundens räkning samt på egen bekostnad antingen tillförsäkra kunden fortsatt nyttjande av Tjänsten eller byta ut omtvistad del av Tjänsten mot liknande godtagbar tjänst eller produkt. Kunden har inte rätt att medge ansvar, ingå avtal, förlikning eller kompromiss med tredje man avseende sådant krav utan att på förhand erhålla Nordic Mobilitys skriftliga samtycke, vilket inte oskäligen ska innehållas eller försenas. Om Nordic Mobility inte kan säkerställa kundens rätt till nyttjande av en liknande godtagbar tjänst eller produkt, har vardera parten rätt att som exklusiv påföljd i relation till sådant påstått intrång häva Avtalet med den andra parten avseende sådan tjänst eller produkt och Nordic Mobility åtar sig att i sådant fall återbetala det pris som betalats för sådan tjänst och produkt, förutsatt att kunden återlämnar produkten, med avdrag för den nytta kunden erhållit.
Nordic Mobility åtar sig att ersätta kunden för de ersättningar och skadestånd som kunden genom förlikning eller dom åläggs att erlägga för intrång, för vilket Nordic Mobility ansvarar, i immateriell rättighet genom kundens nyttjande av Tjänsten. Därutöver har inte kunden rätt till annan ersättning för förlust som uppkommer till följd av immaterialrättsligt fel i Tjänsten och som Nordic Mobility ansvarar för.
23. Avtalstid och upphörande
Avtalet är gällande från att det undertecknats av parterna (innefattande bindande accept per e-post från behöriga företagsrepresentanter). Om inte annat avtalats, gäller Avtalet tillsvidare med en ömsesidig uppsägningstid om tre månader. Uppsägning ska ske skriftligen.
Oaktat det ovanstående kan vardera Part skriftligen säga upp Avtalet till omedelbart upphörande om part:
- i väsentligt avseende åsidosätter eller bryter mot bestämmelserna i Avtalet och rättelse, där sådan kan ske, inte sker inom 30 dagar efter skriftligt meddelande därom, eller
- försätts i konkurs eller likvidation, blir föremål för företagsrekonstruktion eller annars är på obestånd.
Allmänna bestämmelser
24. Länkar till tredje parts webbsidor
Länkar på Nordic Mobilitys webbsida möjliggör för besökare att lämna Nordic Mobilitys webbsida. De länkade webbsidorna kontrolleras inte av Nordic Mobility och Nordic Mobility bär därför inget som helst ansvar för innehållet på sådana webbsidor eller innehållet i länkarna på sådana webbsidor. Nordic Mobility tillhandahåller endast dessa länkar för att underlätta finnandet av webbsidor och tillhandahållandet av en länk innebär inget godkännande från Nordic Mobility av aktuell webbsida.
25. Nordic Mobility webbsida och immateriella rättigheter
Innehållet på Nordic Mobilitys webbsida ägs av Nordic Mobility eller dess licensgivare. Informationen är skyddad genom marknadsföringsrättsliga och immaterialrättsliga lagar, vilket innebär att varumärken, firmanamn, produktnamn, bilder och grafik, design, layout etc. inte får kopieras eller på annat sätt användas utan skriftligt godkännande från Nordic Mobility. Utskrift eller annan kopiering av materialet är tillåtet för eget, privat, icke-kommersiellt bruk. Det är förbjudet att kopiera, spara eller på annat sätt reproducera, bearbeta, ändra, överföra, överlåta, på annat sätt utnyttja eller exploatera materialet eller delar därav utan på förhand givet skriftligt tillstånd av Nordic Mobility.
26. Kundkonton
Inloggningsuppgifter (användarnamn och lösenord) till kundkonton på Nordic Mobilitys webbsida ska hanteras så att de inte kommer till obehöriga personers kännedom. Genom att ge sina inloggningsuppgifter till någon annan bekräftar kunden därmed att den personen äger rätt att lägga beställningar i kundens namn och att kunden är betalningsskyldig för sådana beställningar i förhållande till Nordic Mobility. För kundkonton som tillhör juridiska personer anses samtliga personer som har tillgång till inloggningsuppgifterna till kundkontot vara behöriga att lägga beställningar för kundens räkning. Om kund misstänker att någon obehörig person har tillgång till dennes inloggningsuppgifter, åligger det kunden att omedelbart meddela Nordic Mobility detta samt byta sitt lösenord.
27. Personuppgifter
När Nordic Mobility är personuppgiftsansvarig
Nordic Mobility kommer i anslutning till kundens beställningar av produkter och tjänster att behandla personuppgifter om kundens kontaktpersoner (”företagsrepresentanter”) för de ändamål och på de villkor som framgår av Nordic Mobilitys integritetspolicy. Genom att skapa ett företagskonto hos Nordic Mobility bekräftar kunden att kunden har informerat berörda företagsrepresentanter om Nordic Mobilitys behandling av deras personuppgifter och inhämtat deras samtycke till behandlingen.
När Nordic Mobility agerar personuppgiftsbiträde åt kunden
I de fall Nordic Mobility agerar personuppgiftsbiträde åt kunden kommer parterna att ingå separat personuppgiftsbiträdesavtal avseende den behandling av personuppgifter som Nordic Mobility gör för kundens räkning.
28. Tillämplig lag och tvist
Svensk rätt ska tillämpas på Avtalet, undantaget lagvalsregler och CISG. Tvist med anledning av dessa Allmänna Försäljningsvillkor ska slutligt avgöras genom skiljedomsförfarande administrerat av Stockholms Handelskammares Skiljedomsinstitut (”SCC”). Skiljeförfarandets säte ska vara Stockholm. Regler för Förenklat Skiljeförfarande ska tillämpas om inte SCC med beaktande av målets svårighetsgrad, tvisteföremålets värde och övriga omständigheter bestämmer att Skiljedomsregler ska tillämpas. I sistnämnda fall ska SCC också bestämma om skiljenämnden ska bestå av en eller tre skiljemän. Skiljeförfarandets säte ska vara Stockholm. Nordic Mobility ska därtill alltid ha rätt att ansöka om betalningsföreläggande eller väcka talan beträffande utebliven betalning vid allmän domstol med Stockholms tingsrätt som första instans.
29. Ansvarsfriskrivning
Nordic Mobility ska inte ansvara för underlåtenhet eller försening av fullgörelse av Nordic Mobilitys skyldigheter enligt avtalet i den mån fullgörande omöjliggörs eller väsentligen försvåras eller fördyras på grund av omständigheter utanför Nordic Mobilitys skäliga kontroll, innefattande men inte begränsat till, krigsliknande händelser, uppror och oroligheter, avbrott i allmänna förbindelser, cyberattacker, export- och importrestriktioner, förändringar i laglig reglering eller tolkningen därav, annat påbud av myndighet, strejk, lockout, blockad eller andra arbetskonflikter, eldsvåda, explosion eller annan olyckshändelse, epidemier, pandemier, naturfenomen eller för fel eller försening i leveranser från underleverantör på grund av ovan nämnda omständigheter.
För undvikande av missförstånd, omfattar ansvarsfriskrivningen epidemi eller pandemi, eller någon av deras efterföljande konsekvenser som påverkar Nordic Mobilitys leverantörers eller underleverantörers förmåga att leverera eller att leverera till överenskommet pris eller inom överenskommen tid.
30. Återexport
Kunden samtycker till att inte sälja, exportera, återexportera, överföra eller på annat sätt avyttra varor som tillhandahålls under eller i samband med detta avtal till något land, företag eller individ som är föremål för sanktioner eller exportkontrollrestriktioner som införts av FN, EU, USA eller någon annan tillämplig jurisdiktion.
Specifikt samtycker kunden till att inte sälja, exportera eller återexportera, direkt eller indirekt, till Ryska federationen eller Belarus, eller för användning i Ryska federationen eller Belarus, några varor, teknologier, tjänster eller immateriella rättigheter som tillhandahålls under eller i samband med detta avtal som faller inom tillämpningsområdet för Artikel 12 g i rådets förordning (EU) nr 833/2014.
Kunden samtycker till att omedelbart meddela Nordic Mobility om de blir medvetna om eventuella eller faktiska brott mot denna klausul. Kunden ska samarbeta fullt ut med Nordic Mobility i alla utredningar av sådana överträdelser.
I händelse av brott mot denna klausul förbehåller sig Nordic Mobility rätten att säga upp eventuella avtal med kunden omedelbart och utan föregående meddelande. Kunden ska vara ansvarig för alla skador, kostnader eller utgifter som Nordic Mobility ådragit sig till följd av ett sådant brott, inklusive men inte begränsat till juridiska avgifter och kostnader i samband med regulatoriska utredningar eller verkställande åtgärder.
31. Övrigt
Nordic Mobility förbehåller sig rätten till ändring av samtlig information, innefattande men inte begränsat till, priser, tekniska specifikationer och produkterbjudanden utan föregående avisering.
Information och priser lämnas med reservation för tryck- och skrivfel, felaktigheter i angivna tekniska specifikationer, leverantörers prishöjningar samt för slutförsäljning.
De uppgifter som lämnas på Nordic Mobilitys webbsida utgör inte någon utfästelse om användbarhet, lämplighet eller garanti annat än där så är direkt angivet skriftligen till kunden. Aktuella erbjudanden gäller så länge lagret räcker, om inte annat anges.
Kunden intygar särskilt genom att acceptera dessa Allmänna Försäljningsvillkor att produkterna och tjänsterna endast ska användas i professionella sammanhang, såsom exempelvis i egen näringsverksamhet, inom undervisningsverksamhet eller i offentlig verksamhet
Kunden har inte rätt att överlåta Avtalet eller rättigheter och skyldigheter hänförliga till Avtalet utan Nordic Mobilitys skriftliga samtycke. Nordic Mobility har rätt att överlåta Avtalet till tredje part utan kundens medgivande i samband med försäljning eller överlåtelse av Nordic Mobilitys verksamhet eller del därav eller till dess dotterbolag, genom fusion eller fission.
Nordic Mobility förbehåller sig rätten att när som helst ändra dessa Allmänna Försäljningsvillkor.